Wanneer de ene demon plaats maakt voor de andere lijkt alle hoop op menselijkheid vervlogen

fb_img_1481819431933

Samen met mama zit ik aan tafel. Voor ons staat een bord met wat rijst en groente. Ik heb honger, het is de eerste en enige maaltijd van de dag. We willen net beginnen te eten als ineens alles in huis begint te schudden. Verschrikt kijkt mama me enkele seconden aan, maar dan duwt ze me in een ruwe beweging onder de tafel, en met haar lichaam over het mijne beschermt ze me tegen de vallende glazen, brekende ramen en instortende plafonds. Verlamd van angst lig ik onder haar, met mijn ogen strak dicht geknepen wacht ik op wat komen gaat. Ik durf niet te kijken en niks te zeggen, ik lig daar, te wachten tot het voorbij is.

Als ik niks meer voel of hoor roep ik haar. Eerst zacht, maar steeds harder. Er komt geen reactie. Ik open mijn ogen, maar ik zie niks. Het is donker. Voorzichtig steek ik mijn hand uit naar haar gezicht. Ik voel dat haar ogen en mond open zijn en dat haar haar nat en plakkerig is. Ik probeer me onder haar uit te wurmen, maar het gaat niet. Ik lig klem. Om mij heen voel ik stenen en balken. Ik kan me niet bewegen en blijf stil liggen. Het enige geluid dat ik hoor is die van mijn eigen ademhaling. Ik probeer rustig te ademen, maar raak langzaam in paniek. De ruimte waarin ik mij bevind is klein en al het stof bemoeilijkt het ademhalen.

En dan voel ik het weer. Het lijkt alsof de aarde openbarst en alles om mij heen meeneemt in haar gevecht. Even snel als het begon is het ook weer geëindigd en ik wacht. Zachtjes huil ik. Het voelt alsof er uren zijn verstreken als ik plotseling een stem hoor ergens boven me. Met mijn laatste kracht probeer ik zo hard als ik kan te roepen en dan zak ik weg in een donkere leegte.

Als ik mijn ogen open lig ik op een matras. Het duurt een tijd voor het tot me doordringt waar ik ben. Er komt een vrouw bij me staan. Ze neemt mijn gezicht in haar handen en met tranen in haar ogen vertelt ze me wat er is gebeurd.

De stad is gebombardeerd, voor de zoveelste keer sinds het leger de stad probeert over te nemen. Huizen zijn ingestort en verdwenen, mensen zijn gestorven onder het puin en vermist in de chaos, en het weinige water en voedsel dat we hadden is geslonken tot een minimum. Ze vertelt ook dat ze mijn moeder hebben gevonden. Ze heeft mijn leven gered, maar heeft het zelf niet gehaald. Verscheurd van verdriet schreeuw ik het uit. Mijn leven is compleet ingestort. Ik heb geen moeder meer, geen huis, en al tijden geen school. Bijna al mijn vrienden en hun families zijn vermoord of gevlucht voor de executies en verkrachtingen van eerst IS en nu het regeringsleger, en mijn vader heb ik al dagen niet gezien. Ik ben alleen op deze verwoestende plek en heb niks, alleen de vieze gescheurde kleren die ik aan heb. Ik kijk om me heen en bij de aanblik van de vele ingestorte gebouwen welt zich een grote snik op in mijn keel gevolgd door een harde schreeuw. Ik wou dat ik bij mama was, ver van hier. Hier dat niks meer is dan een ravage vol dood en verderf.

Maar dan zie ik hem. Hinkend komt hij mijn richting uit gestrompeld; mijn vader, mijn held. Ergens diep onder mijn verdriet wordt plaats gemaakt voor een heel klein beetje vreugde, maar hoe klein ook, dat kleine beetje vreugde is sterk genoeg om een hele verandering teweeg te brengen. Het weet voor een intense overlevingsdrang te zorgen. En ondanks mijn diepgewortelde verdriet ben ik vastbesloten; wij geven niet op. Nooit.

Wanneer de ene demon plaats maakt voor de andere lijkt alle hoop op menselijkheid vervlogen.

#KijkNietWeg #PrayForAleppo #WhereIsTheLove

2 gedachtes over “Wanneer de ene demon plaats maakt voor de andere lijkt alle hoop op menselijkheid vervlogen

Geef een reactie

